maandag 21 september 2015

It's an Urban Jungle in here!


Zoals op Instagram te zien is, verliep het balkontuinieren afgelopen zomer best succesvol (op hier en daar een palliatieve sedatie na). Nu het weer langzaam richting de herfst begint te kruipen, merk ik dat ik mij meer en meer bezig houd met planten binnen...

Het begon allemaal met een reuzenpompoen. Van de Aldi. Was gratis, en eigenlijk kon ik het arme ding niet laten staan.

Ontmoet onze Bonita de Cucurbita, helemaal vanuit de Aldi Andijk. Ondertussen heeft ze al prachtige bloemen gehad en doet het best aardig binnen. Op het balkon zou Bonita namelijk helemaal kapot waaien. Dat willen we haar natuurlijk niet aandoen.

Tussen haakjes, Bonita is ook een hele pedagogisch onderlegde plant. Met haar prikstengels heeft ze onze Dutch en IJs afgeleerd om lekker op plantjes te knagen. Hoera!

Vervolgens zag ik een graslelie bij Martine. 

Deze dus. Een graslelie wordt ook wel een kantoorplant genoemd. Een klein beetje Tender Love Care en de graslelie doet het prima. Iets meer TLC en de graslelie knapt uit zijn pot. Puur onkruid, aldus Martine.

"Dat kan ik ook wel levend houden", en binnen een paar minuten stond ik voor de bloemenzaak onder Martine's appartement met een broertje in mijn armen. Productieve Peter, gezien zijn talloze nakomelingen die ondertussen allemaal een nieuw plekje moeten krijgen.

Aangezien dit best aardig gaat, kan er best nog meer bij. Een tijdje geleden bedacht ik mij dat een plant in de boekenkast heel tof zou zijn.
En voor een dergelijk idee doet een klimop het altijd goed! Ondertussen is het al heel wat meer klimop dan op de foto. Fingers crossed, moge deze plant ooit onze heg in de tuin sieren! 

Een drietal kleine vetplantjes: Kevin, Kareltje en Keesje, onze eigen K3. De kleine potjes zijn trouwens van de Action, zo'n voorjaarspakket met bloembollen. 

Kevin,

Kareltje,

Keesje! In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst, maar de vorige vetplant groeide zowat zijn pot uit (en heb ik daarna laten doodgaan tijdens een verhuizing). Klein beginnen, groot eindigen? 

En dan last, but not least:

Onze Belle! Helemaal alleen stond ze in de afprijsbak van het tuincentrum. Prachtig vind ik deze orchidee, dat heldere wit icm paars en geel. Alsof iemand inkt op een wit vel heeft laten vallen.
Een raam op het oosten, een keer per week onderdompelen en laten uitlekken... Ik heb nog het meest mijn twijfels over de levensduur van de prachtige orchidee. Zo'n held ben ik niet op het gebied van planten, dus fingers crossed.

Wat heb jij aan planten in huis, en heb je nog tips voor onze Belle?


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen