dinsdag 14 juli 2015

XXL movie review (deel 1)


Wij kijken helemaal niet graag films, niet in de bios en ook niet thuis. Daarom vind vind ik het wel eens moeilijk om nog een leuke film uit te kiezen en maak dan dankbaar gebruik van online reviews. In totaal heb ik zo'n dertig (!!!) reviews voor je staan en daarom, vandaag, speciaal voor jou: deel 1 van de XXL film review! 

Net als bij de book review plaats ik eerst de synopsis (cursief) en vervolgens hoe ik de film heb ervaren. Bonus: we hebben de film ook gescoord (waarbij 0 de laagste score is en 10 de hoogste). 




Terminator Genisys (2015)
ACTION | ADVENTURE | SCI-FI
7/10
John Connor sends Kyle Reese back in time to protect Sarah Connor, but when he arrives in 1984, nothing is as he expected it to be.
Een "gouwe ouwe" en een film boordevol jeugdsentiment, toch? Ik kan me herinneren dat ik nog een klein roosje was toen ik de eerste terminator film zag (hoewel die toen óók al oud was, daar deze al in 1984 uit kwam). Ik weet wel nog dat ik het allemaal hartstikke spannend vond. De lat lag voor deze film dus best hoog, zou ik hetzelfde gevoel weer ervaren?
Natuurlijk is onze Arnold ook onderhevig aan de tand des tijds. Maar het gebrek aan gezichtsuitdrukkingen heeft er wel voor gezorgd dat de beste man vrij rimpelloos is (gezien de leeftijd). Persoonlijk vond ik het een spannende actiefilm, waarbij er leuk teruggegrepen en gebruik gemaakt werd van de vorige films. Er zat niet een héél sterk verhaal in, vandaar dat we deze een 7 hebben gegeven. 
Van mijn vriend moet en zal ik nog toevoegen dat het epische niveau van de eerste twee films nooit zal worden geëvenaard. Als je dit van je af zet, heb je echter een hele leuke actiefilm.

Minions (2015)
ANIMATION | COMEDY | FAMILY
8/10
Minions Stuart, Kevin and Bob are recruited by Scarlet Overkill, a super-villain who, alongside her inventor husband Herb, hatches a plot to take over the world.
Lang verwacht! Waar de Minions in "Despicable Me" vooral sidekicks waren, hebben ze nu een hele eigen film. En daar gaan ze best goed mee om. In een hele volle zaal zijn we naar de voorpremière gegaan, compleet met de limited-edition-minion-3d-brillen (welke trouwens veel beter zitten dan de standaard 3d brillen). 
Bob is natuurlijk het ultieme schatje met zijn knapzakje en beertje en de Minions hebben een ultiem hoog "aah" gehalte, waardoor ze al een grote voorsprong hebben (ik bedoel: als je dan toch moet kiezen voor een film..). De film zit boordevol grapjes, afwisselend leuk voor zowel kinderen als volwassenen. Het gebeurt niet snel dat ik hardop moet lachen tijdens een film (een grinnikje daargelaten), maar tijdens Minions zat ik een aantal keer echt gevouwen in mijn bioscoopstoel. 
FYI: la cucaracha betekent de kakkerlak ;-)
the Butler (2013)
BIOGRAPHY | DRAMA
8/10
As Cecil Gaines serves eight presidents during his tenure as a butler at the White House, the civil rights movement, Vietnam, and other major events affect this man's life, family, and American society.
Een mooie biografie, die soms wel een schop onder de kont nodig had om de vaart er in te houden. Ik moest mijzelf af en toe dwingen om mijn aandacht bij deze film te houden (wat natuurlijk inherent is aan het genre). Door het volgen van het leven van de hoofdpersoon kijk je mee op verschillende momenten in de Amerikaanse geschiedenis, waarbij deze film natuurlijk een afro-amerikaans tintje heeft. Prima voor een zondagmiddag of -avond, niet echt een typische bioscoopfilm.


Shaun the Sheep (2015)
ANIMATION | ADVENTURE | COMEDY | FAMILY
6,5/10
When Shaun decides to take the day off and have some fun, he gets a little more action than he bargained for. A mix up with the Farmer, a caravan and a very steep hill lead them all to the Big City and it's up to Shaun and the flock to return everyone safely to the green grass of home.
Een typische Engelse humor film, boordevol Engelse humor. Need I say more? Hier moet je echt een liefhebber voor zijn. Op zich kan ik dit wel waarderen, maar op een bepaald moment is het genoeg geweest. Persoonlijk vond ik deze film nét iets te lang duren. Vooral het begin was erg leuk. Van oorsprong zijn dit ook short movies, dan kan ik ze beter waarderen. Vooral leuk om te kijken met (kleine) kinderen, op een regenachtige woensdagmiddag, met voor de volwassene hier en daar een leuke volwassene grap.




Cinderella (2015)
DRAMA | FANTASY | FAMILY
5/10
When her father unexpectedly passes away, young Ella finds herself at the mercy of her cruel stepmother and her daughters. Never one to give up hope, Ella's fortunes begin to change after meeting a dashing stranger.
Het verhaal van Assepoester kennen we allemaal. Deze film werd vrij groots aangekondigd en de filmposter vind ik dan ook werkelijk prachtig. De lat voor deze film lag voor mij vrij hoog en... Ik vond hem waardeloos. Behalve dat Cate Blanchett een goede stiefmoeder neerzet was het overige acteerwerk waardeloos, dialogen waren houterig en vreselijk gebruik van CGI. Met pijn en moeite heb ik de film afgekeken. Blijkbaar neemt deze film zichzelf heel serieus en is men vergeten dat het om een sprookje gaat. Wellicht leuk om te kijken met je 10 jarige nichtje.


Dorian Gray (2009)
DRAMA | FANTASY | THRILLER
7/10
A corrupt young man somehow keeps his youthful beauty eternally, but a special painting gradually reveals his inner ugliness to all.
Omdat wij al langere tijd de serie "Penny Dreadful" volgen, en ik nog niet heel erg bekend was met het personage Dorian Gray, hebben wij deze film afgestoft en opgezet. Verwacht geen actiemomenten of een snel lopend verhaal, dat zit er bij deze niet in. Toch denk ik dat deze film erg is ondergewaardeerd. Het personage is zeker interessant, en het achterliggend verhaal is filosofisch te noemen. De opmerking dat de vergankelijkheid het leven mooi en waardevol maakt, kan ik mij zeker in vinden. Soms mag de hersenpan ook wel eens aan het werk gezet worden en daar heb je tijdens deze film voldoende tijd voor, daarom een 7.


Slow West (2015)
ACTION | THRILLER | WESTERN
7/10
A young Scottish man travels across America in pursuit of the woman he loves, attracting the attention of an outlaw who is willing to serve as a guide.
Yay voor westerns! De titel zal je niet misleiden: een langzame western film. Verwacht dus niet veel old Western gunfights, alhoewel Michael Fassbender toch een aantal keer leuk zijn revolver weet te trekken (no pun intented, maar ik laat hem toch lekker staan). Wel prachtige omgevingen, een leuke outlaw en een klein stukje Amerikaanse geschiedenis. Prima met een grote kop thee op de bank, een 7 voor de liefhebber.


Home (2015)
ANIMATION | ADVENTURE | COMEDY
5/10
Oh, an alien on the run from his own people, lands on Earth and makes friends with the adventurous Tip, who is on a quest of her own.
Hoge verwachtingen waar bijna niets van werd waargemaakt. 94 minuten van mijn leven die ik nooit meer terug zal krijgen. Nu moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik vooral afging op de filmposter (trailer niet bekeken) en dat Pig (de kat) mijn hart natuurlijk meteen gewonnen had. Van de gebruikte muziek (Rihanna) en bijbehorende dansjes gingen mijn nekharen recht overeind staan. Jim Parsons doet bij Oh wat hij als Sheldon Cooper (Big Bang Theory) ook doet: exact hetzelfde. We kunnen in ieder geval stellen dat hij niet veel moeite heeft hoeven doen om in de rol te komen. Wij vragen ons af of de beste man ook zo doet wanneer hij 's avonds samen met zijn partner op de bank zit.


Interstellar (2014)
ADVENTURE | DRAMA | SCI-FI
9/10
A team of explorers travel through a wormhole in space in an attempt to ensure humanity's survival.
Door de lange duur (169 minuten) geen film die je heel vaak gaat zitten kijken en het eerste gedeelte komt wat langzaam op gang. Deze film vind ik onwijs typerend voor de tijdsgeest waarin we leven: angst voor "het einde van de wereld", de mensheid als alles verwoestende wezen op aarde en de zoektocht naar nieuwe plek om daar te kunnen voortbestaan. 
Een hele mooie film, met als overstijgende idee dat de mensheid (nog) niet in staat is om verder te denken dan 2 generaties (en hierdoor nauwelijks niet in staat is zichzelf als individu op te offeren), maar ook een stuk relativiteit van tijd. Niet alleen prachtig om te zien, maar ook goede stof tot nadenken.

American Sniper (2014)
ACTION | BIOGRAPHY | DRAMA
8/10
Navy SEAL sniper Chris Kyle's pinpoint accuracy saves countless lives on the battlefield and turns him into a legend. Back home to his wife and kids after four tours of duty, however, Chris finds that it is the war he can't leave behind.
Dat heeft Clint Eastwood toch maar mooi gedaan. Aangrijpende biografie over Chris Kyle, een kijkje in de keuken van een Navy Seal. Voorafgaand aan de film waren we een beetje bang dat het een film zou worden met een hoog "Come Join Uncle Sam" gehalte, maar niets is minder waar. Er word een waanzinnig goed beeld neergezet - waarbij je als kijker geconfronteerd wordt met de rauwheid van dit vakgebied en de kwestbaarheid van de soldaten in oorlogsgebied.

Bron filmposters en synopsis: imdb

Geen opmerkingen:

Een reactie posten