zondag 26 juli 2015

Book Review

Een boek lezen is altijd een goed idee, maar wanneer het te warm is om te bewegen is het al helemaal een goed idee. Of wanneer het de hele dag regent.. Om je op weg te helpen met het maken van een keuze en vooral om te inspireren... Een boekreview van 5 boeken!

Een tijd geleden las ik in de zomer áltijd chick flicks. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik daar dit jaar nog niet aan ben toegekomen.
De boeken die ik gelezen heb zijn niet de meest nieuwe boeken, maar wat mij betreft maakt dat niet uit - zolang ze maar nieuw voor mij zijn. Ik heb telkens eerst de synopsis van het boek weergegeven (cursief) en vervolgens hoe ik het boek ervaren heb.
Mocht je nog op vakantie gaan en een (paar) leuke boeken mee willen nemen, hierbij wat tips!

Een weeffout in onze sterren - John Green
Hazel werd drie jaar geleden opgegeven, maar een nieuw medicijn rekt haar leven voor nog onbekende tijd. Genoeg om een studie op te pakken en vooral niet als zieke behandeld te worden. Augustus (Gus) heeft kanker overleefd - ten koste van een been. Vanaf het moment dat Hazel en Gus elkaar ontmoeten, lijkt er geen ontsnappen aan de zinderende wederzijdse aantrekkingskracht. Maar Hazel wil niet iemands tijdbom zijn.

Hazel laat Gus kennismaken met haar lievelingsboek: An Imperial Affliction van Peter Van Houten, een roman over een ziek meisje, die midden in een zin eindigt. Samen besluiten ze op zoek te gaan naar Peter Van Houten om hem te vragen hoe het de personages vergaat nadat het boek is opgehouden. De tocht leidt hen naar Amsterdam, waar de schrijver als een kluizenaar leeft. Hij is in niets wat ze zich van hem hebben voorgesteld. En hun leven neemt een wending die ze zich niet hadden kunnen indenken.

Wauw. Ik had al onwijs veel over dit boek gehoord maar (tot voor kort) nog niet gelezen. Dit boek greep mij echt aan. Ik was bang dat het een "zielig" verhaal zou zijn (gezien de synopsis), dus zware kost. Hazel is echter helemaal niet zielig, maar een humoristische puber met een gezonde dosis sarcasme. Het boek heb ik in één keer uitgelezen, waarvan het laatste hoofdstuk huilend. Oja, FYI: de film doet het boek absoluut geen eer aan.

De Cirkel - Dave Eggers
Mae Holland kan haar geluk niet op als ze wordt aangenomen bij de Cirkel, het machtigste internetbedrijf ter wereld. De persoonlijke e-mails van de gebruikers, hun sociale media, betalingsverkeer en aankopen zijn met elkaar verbonden door een universeel besturingsprogramma. Het resultaat: iedereen heeft slechts één online identiteit. Een nieuw tijdperk van openheid en gemeenschapszin is aangebroken.
Mae laat zich meeslepen door de energie van het bedrijf, de groepsactiviteiten en de feestjes, de oneindige mogelijkheden - zelfs als ze het leven buiten de campus langzaam uit het oog verliest, een ontmoeting met een collega haar in verwarring brengt, en haar bijdrage aan de Cirkel steeds meer openbaar wordt.

Ik ben dit boek op aanraden van lieve collega Margriet gaan lezen. Het boek op zich is absoluut niet slecht, maar de massahysterie omtrent dit boek begrijp ik niet echt. Persoonlijk heb ik niet echt een klik met de hoofdpersoon, waardoor ik tijdens het hele verhaal afvroeg wanneer Mae wat ruggengraat ging tonen. Dat doet ze echter niet, waardoor het verhaal rustig verder gaat en je het verloop al van mijlenver ziet aankomen.
Het moraal spreekt me wel aan en is iets waar ik ook al langere tijd over nadacht. Dat privacy steeds minder "normaal" is ("geheimen zijn leugens" en "privacy is diefstal"), is een belangrijk onderwerp om over te discussiëren en vooral te realiseren hoe belangrijk privacy is.

Het Rosie Effect - Graeme Simsion
Als je hebt genoten van de internationale bestseller Het Rosie Project, dan mag je Het Rosie Effect niet missen!
Don Tillman en Rosie Jarman zijn getrouwd en wonen in New York. Juist als Don wil vertellen dat Gene, zijn schuinsmarcherende beste vriend uit Australië komt, heeft Rosie nieuws: ze is zwanger.
Op zijn geheel eigen wijze verwerft de autistische Don in no time alle kennis over vader worden. Maar zijn oude zwakheden komen weer boven en brengen hem in de problemen. Terwijl hij opgaat in het perfectioneren van alle praktische details, verliest hij zijn emoties totaal uit het oog. Hij dreigt Rosie kwijt te raken op het moment dat ze hem het hardste nodig heeft.

Oeps. Ik ben heel enthousiast gaan lezen in dit boek, niet wetende dat Het Rosie Project de voorloper was van dit boek. Voor het lezen maakt het niet uit: het verhaal staat op zichzelf en je leert Don en Rosie snel genoeg kennen. Een heel leuk, goed lopend en (toch) herkenbaar boek. Met één minpunt: enig moment begon ik mij behoorlijk te irriteren aan Rosie. Als in: je wéét waar je mee getrouwd bent...
Maar ik ga zeker Het Rosie Project nog lezen!

Een Goede Raad - J.K. Rowling
Wanneer Barry Fairbrother onverwacht sterft, zijn de bewoners van Pagford geschokt. Pagford lijkt een idyllisch Engels plattelandsdorp, met een charmant marktplein en een oude abdij, maar achter die fraaie façade gaan grote conflicten schuil. Rijk tegen arm, tieners tegen hun ouders, vrouwen tegen hun echtgenoten, leraren tegen hun leerlingen...

In Pagford is niets wat het lijkt. De lege stoel die Barry achterlaat in de gemeenteraad is de aanleiding tot de grootste strijd die het dorp ooit heeft gekend. Wie zal zegevieren in deze verkiezingen vol opportunisme, valsheid en verbijsterende onthullingen?

J.K.'s eerste volwassen roman. En ze mag er van mij meer schrijven! Het begin loopt wat stroef, maar van mijn Nederlands leraar heb ik altijd geleerd eerst 100 pagina's te lezen voordat je een oordeel mag vellen. En na 100 pagina's zit je zeker goed in het verhaal. Er zijn meerdere verhaallijnen, allemaal nauw met elkaar verweven. De complotten en gebeurtenissen lopen langs elkaar en door elkaar, waardoor je als lezer op een bepaald moment de enige bent die weet wat er allemaal speelt in Pagford. En toch, het einde is heel verrassend.

Kronieken van de onderwereld - Cassandra Clare
Wellicht beter bekend als "The Mortal Instruments".
De serie draait rond de Schaduwjagers, een ras van half-engel half-mens, die tegen de demonen vechten. Ze zijn onzichtbaar voor gewone mensen maar op een avond ziet de 15-jarige Clary Fray drie Schaduwjagers die een demon vermoorden en al snel wordt ze helemaal opgezogen in hun wereld.

Het oorspronkelijke idee voor de serie was een trilogie, maar door het enorme succes werd beslist om de reeks uit te breiden. Je kan de serie wel nog opdelen in twee trilogieën: de eerste drie boeken focussen zich elk op een van de Levensinstrumenten: de Levensbeker, het Levenszwaard en de Levensspiegel en tegelijkertijd de strijd tegen Valentijn. Gedurende de tweede trilogie wordt er gevochten tegen een nieuwe vijand: Sebastian.

Fantasy! Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik best van fantasy houdt. Het in een andere wereld stappen, welke om te beginnen volledig buiten mijn eigen belevingswereld valt.. Alhoewel, na het lezen van In De Ban Van De Ring, De Hobbit en Harry Potter lijkt alle andere fantasy behoorlijk tegen te vallen.
Maar stiekem vind ik deze verhalen wel leuk. De hoofdpersoon is Clary, maar af en toe kijk je ook mee over de schouder van Simon of Jace. Het verhaal loopt vrij goed en leest dus lekker makkelijk weg. Heerlijk na een drukke werkdag. Op dit moment ben ik dan ook bezig aan deel 4 (Stad van Gevallen Engelen).

Bovenstaande boeken waren heerlijk om te lezen, maar er steekt één met kop en schouders bovenuit. Een Weeffout In Onze Sterren heeft mij een echte "book hangover" bezorgd!

Lees ze, en mocht je nog leestips voor mij hebben: sharing is caring!

Bron kaften boeken: bol.com